Semmi sem értékesebb az időnél

Egy CIO esete a HPE Simplivity-vel.


Napjainkban az adat adja az üzleti élet vérkeringését. De mi történik akkor, ha egy komoly katasztrófa után újra kell építeni az egész környezetet?  Minden CIO-nak megvan a terve erre az esetre, máskülönben nem is ülnének abban a székben, ahol ülnek. Így a kérdés nem az „mit”, hanem, hogy „hogyan”:
• Milyen gyorsan lehet átvinni az adatokat a backupra?
• Hány óráig vagy napig akadnak fent az üzleti folyamatok?
• Mennyi pénz úszik el az elvesztegetett lehetőségek miatt?



Ezek voltak azok a kérdések, amik arra bátorítottak, hogy elkezdjek SAN alternatívákat keresni a cégemnek, a Tanner LLC-nek, mely Salt Lake City legnagyobb helyi tulajdonú könyvelőirodája. Az adatbiztonság az esetünkben még a szokásosnál is fontosabb, mivel az ügyfeleink kiemelkedően érzékeny pénzügyi adataival dolgozunk. Hiába használtuk már akkor is a VMWare és SAN rendszerek együttes előnyeit, szükségem volt valamire, amivel biztosabbá tudom tenni a külső backupokat. Egy olyan megoldásra, amivel nem esnek ki órák a munkából, ha helyreállításra van szükség.

Regisztrálok a HPE Simplivity Akadémiára


A SAN korlátai

A régi rendszerben rejlő legnagyobb hátráltató tényező az volt, hogy nem lehetett külső backupokat képezni belőle. Gyakorlatilag fájl- és könyvtármásolás szintekig, ellenőrzésekig kellett lemenni, hogy átérjen minden egy recovery során, ami több szerver esetében szélsőségesen sok idő volt. Mindemellett voltak kapacitás problémák is. Miután a napi ügymenetünk rengeteg adat keletkezésével jár, elkezdett szűkössé válni a SAN mérete, főleg mivel ugyanarra a storage-ra lehetett csak duplikálni, ami így dupla helyet foglalt. Mondanom sem kell, mindez elég idegőrlő volt.




Az opciók

Tudtam és éreztem, hogy cselekednem kell, egyre jobban féltem attól, hogy komoly gondot okozhat az addigi rendszer. Amikor elkezdtem számba venni az opciókat, 3 faktort néztem leginkább: ár, megbízhatóság és architektúra. Elkezdtem róla beszélgetni a munkatársakkal, amikor is hamar felmerült egy negyedik fontos kifejezés; a hiperkonvergencia. 2014-et írtunk, még új tényező volt ez, én is csak futólag hallottam róla, de hamar kiderült számomra, hogy megkerülhetetlen. Ekkor ismertem meg az egyik viszonteladón keresztül a HPE Simplivity megoldását, ami nem régóta volt a piacon, de a termékbemutatója rögtön lenyűgözött. Mivel új technológiáról volt szó, eleinte tartottam kicsit attól, hogy addig ismeretlen problémák merülhetnek fel a használat során. De minden kétségem elmúlt, mikor kiderült, hogy jól bevált hardverekre építkeznek (esetükben a Dell szerverek voltak ezek), ami így a maga módján jobban illett az enterprise környezethez, mint néhány versenytársuk fejlesztései. Ami a feature-öket illeti, fontos volt számomra a beépített deduplikációs modell, valamint a backup és restore is, de a külső háttértárak applikálhatósága is az igényeim közé tartozott. A hiperkonvergens Simplivity átfogó választ jelentett ezekre az elvárásokra, az ára pedig jóval előnyösebb volt, mintha ezekre a pontokra külön-külön kellett volna szerződnöm egy beszállítóval; nem is beszélve arról, hogy ezek az elemek a rendszeren belül másodpercek alatt együtt tudnak működni egymással.

Regisztrálok a HPE Simplivity Akadémiára

Az implementáció

Egy vezetőnek sem kell bemutatni az új technológia implementációja miatt érzett aggodalmakat. Sokszor napokba telik üzembe helyezni valamit, ami alatt végig idegeskedik az ember. Ehhez képest a HPE Simplivity-je épp az ellenkezőjét hozta: egy délután alatt felállt minden, ráadásul távoli irányítással. Az értékesítő hozzánk küldte az egyik, VMware-ben jártas senior mérnökét felügyelőnek, de végül neki is csak figyelnie kellett. Egy-két esetben ő maga volt az, aki megkérdezte a HPE mérnököt, hogy nem kell-e különböző funkciókat beállítani, amire az volt a válasz, hogy “Nem, itt minden automatizált, a tartalék storage kialakítás is. Minden automatikus.” Mondhatom, hogy elégedetten bólogatott mindenki.

A stressz teszt

Pár hónappal az implementáció után elérkezett az első igazi próbatétel. Egy délután a kollégáim közül néhány besétált az irodámba és közölték, hogy applikációs problémáik vannak a 300 GB-os VM vendég szervert használó programmal. Elkezdtem rögtön nézni, hogy mi lehet a gond és láttam, hogy kaotikus a fájlrendszer, semmi nincs a helyén - amit persze leginkább egy restore oldhat meg.  Ez korábban azt jelentette, hogy egy Barracuda backup szerverre mappánként kimentettem az adatokat. Most viszont az alkalmazás bonyolultságából fakadóan egyszerűbbnek tűnt, ha úgy ahogy van visszaállítom a teljes 300 GB-os szervert az egyes fájlok helyett. Ekkor használtam először a beépített restore funkciót. Backupokat folyamatosan képzett a HPE Simplivity, de a visszaállítást még sosem próbáltam élesben, szóval nem voltam biztos abban, mire számítsak. Mindenekelőtt egy nagyon gyors felületet kaptam: csak két vagy három klikk volt a teljes restore folyamat a VMware inferfészen. Odaálltam a csapat elé elmondani, hogy pár órát igénybe vehet ez a feladat, majd legnagyobb meglepetésemre a teljes 300 GB-os szerver visszaállításra került, mire visszafordultam a képernyőhöz. 20 másodperc volt órák helyett, el sem akartam hinni! Bevallom elsőre arra gondoltam, hogy kihagytam valamelyik lépést, de az újraindítás és bootolás után láttam, hogy minden ugyanúgy áll, mint a hiba előtt. A több órás helyett a visszaállítás így írd és mondd 1 perc volt, a teljes probléma pedig a beszélgetésekkel együtt 10 percbe tellett, azaz ennyi időre akadt meg az üzletmenet. Ennek fényében érdekes volt belegondolni abba, mennyi pénzt veszíthettünk volna azzal, ha majdnem egy napra le kell állnunk a hiba miatt.


Külső backup

A beépített tárolóhely és visszaállítás funkciók mellett fontos volt, hogy külső backupokkal is hatékonyan tudjon kommunikálni a rendszer. Single site-tal dolgoztunk, ezért szükségünk volt colocationre, ez mindig is fontos szempont volt. Korábban ezt úgy oldottam meg, hogy tárhelyet vettem egy tőlünk 300 mérföldre fekvő szolgáltatótól, amire egy 20 Mbps-os VPN kapcsolaton keresztül kapcsolódott rá a rendszerünk. Gyakorlatilag a saját rendszerünk meghosszabbítása lett ez így VPN-en keresztül, ami nem volt a legszerencsésebb, de sokáig ez volt a legjobb lehetőség.

Amikor megvettük a HPE Simplivity-t, rögtön két rendszert szereztünk az irodánkba, hogy egymás másolatai legyenek kvázi. Mindkettőt magas rendelkezésre állású VMware klaszterbe konfiguráltuk, majd ügyeltem arra is, hogy egy harmadik backupot is felhúzzunk egy távoli adatközpontban. Hiszek abban, hogy a backupokat fizikailag messze kell elhelyezni egymástól, hogy az se jelentsen problémát, ha valamilyen, az infrastruktúrát is károsítani képes katasztrófa történne. Ez nyilván extrém példa, az viszont mindennapos volt sajnos, hogy a VPN-en keresztül nagyon sok időbe telt adatokat átvinni, de a Simplivity-vel ez is jelentősen felgyorsult: a legtelítettebb szerver esetében is 15 perc alatt átért minden.
Jelenleg már az egész operációnk 100%-ig virtuális a HPE Simplivity-nek köszönhetően. Gyakorlatilag nincs olyan IT folyamatunk, ami azon kívül zajlik, és ez a védelmi megoldásokra is igaz. A teljes cégünk, ha úgy tetszik, azon a két szerveren nyugszik - sőt, igazából rossz szó a nyugszik, mivel nagyon is él és virul ennek köszönhetően!

Regisztrálok a HPE Simplivity Akadémiára

Cimkék

Kapcsolatfelvétel

Hozzájárulok, hogy a Hewlett Packard Informatikai Kft., valamint a promóció szervező ügynöksége visszavonásig elektronikus vagy telekommunikációs úton megkeressenek, valamint további termékinformációt, marketing tartalmú megkeresést küldjenek a megadott e-mail címemre. Hozzájárulok, hogy a fent felsorolt társaságok adataimat közvetlen üzleti célból visszavonásig kezeljék, ennek keretében saját vagy üzleti partneri ajánlatot juttassanak el postai, illetve elektronikus (email) vagy telekommunikációs eszköz útján. Az adatokat a hatályos törvények alapján kezeljük, a megadott adatokat harmadik személynek nem adjuk át.

*Kérjük, hogy a csillaggal megjelölt mezőket mindenképp töltse ki. Köszönjük.